Gilded Pata
Full Description:
This beautiful pata, or gauntlet sword, comes from the 17th century and is Deccani in style. This unusual weapon-type, designed to act as an extension of the warrior’s arm, gained a formidable reputation and was often used from horseback.
This pata’s gauntlet section is pierced in places: a feature which reduces the piece’s weight slightly and also enhances the visual depth of the design. On the guard the observer can see decorative flowers and plants, curling around each other superbly while hemmed in by geometric borders. Obviously a highly prized weapon, the sword was gilded in the first quarter of the 18th century at the same time as a repair to the gauntlet was carried out. The beaded spine that runs along the gauntlet’s apex points to Deccani manufacture, as does a comment by Rawson[1] that in about 1600 these swords began to appear in miniature paintings from Bijapur and Ahmadnagar.
The flexible European-style blade is symmetrical in form with small brass-filled holes placed at irregular intervals along both edges. It concludes in a spear-point tip.
A similar example is in the Metropolitan Museum of Art (acc.no.36.25.1538)[2] and published in their book Islamic Arms and Armor[3]. Similar to this pata, the Museum’s example is estimated to be originally from the 16th or 17thth century and later decorated in the first quarter of the 18th century.
Cette très belle pata, ou épée-gantelet, dans le style du Deccan, date du XVIIe siècle. Ce type d’arme insolite, conçu comme une extension du bras du combattant, a acquis une redoutable réputation et était souvent utilisé à cheval.
Le gantelet de la pata est percé par endroits : une caractéristique qui allège la pièce et permet aussi d’augmenter l’impact visuel des motifs. Sur la garde on peut observer un décor de fleurs et de végétaux, s’enroulant élégamment les uns autour des autres et encadrés de bordures géométriques. Assurément une arme de grand prix, l’épée a été dorée dans le premier quart du XVIIIe siècle au moment même où l’on effectua une réparation au gantelet. L’arrête perlée s’étirant sur le dessus du gantelet révèle une fabrication du Deccan, tout comme un commentaire de Rawson[4] qui indique que ce type d’épée commence à apparaître sur des miniatures de Bijapur et d’Ahmadnagar aux environs de 1600.
La lame flexible de type européen est symétrique et ornée d’une série de trous incrustés de cuivre, placés à intervalles irréguliers le long des deux tranchants. Elle se termine par une pointe triangulaire.
Un exemplaire similaire se trouve au Metropolitan Museum of Art (inv. no. 36.25.1538),[5] publié également dans l’ouvrage du musée Islamic Arms and Armor.[6] Proche de notre pata, la pièce du Met est dite dater originellement du XVIe ou du XVIIe siècle, ayant été décorée par la suite dans le premier quart du XVIIIe.
[1] P. Rawson, The Indian Sword, Barrie & Jenkins, 1968, pp.43–48.
[2] https://www.metmuseum.org/art/collection/search/24325
[3] D. Alexander, Islamic Arms and Armor of the Metropolitan Museum of Art, Metropolitan Museum of Art, 2015, pp.188–189.
[4] P. Rawson, The Indian Sword, Barrie & Jenkins, 1968, pp.43–48.
[5] https://www.metmuseum.org/art/collection/search/24325
[6] D. Alexander, Islamic Arms and Armor of the Metropolitan Museum of Art, Metropolitan Museum of Art, 2015, pp.188–189.