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Khanda

Place of Origin: Punjab or Rajasthan

Date: 19th Century

Overall Length: 954mm (37 ½ inches)

Reference: 203

Status: Sold

Full Description:

This superb khanda possesses notable provenance, having formerly been a part of the late Dr Leo S. Figiel’s renowned collection of Indian arms and armour.

Highly prized wootz steel has been used to make the khanda’s hilt and gold koftgari generously embellishes its edges, providing a pleasing visual contrast with the dark whorls that play within the wootz. Circles provide the basis for the decorative elements—some of them open while others are shallow—but all are augmented by gold lines, leaves and tiny flowers. The pommel spike has more gold, this time arranged in strong stripes that lead the beholder’s eyes towards a bud finial. Reinforcing steel sections help to keep the large blade firmly attached to the hilt and these have been blued while, above, a green velvet liner, meant to protect the hand against chafing, adds further colour and shows through the knucklebow’s openwork.

The brightly polished blade is made from mechanical damascus (pattern welded) steel and so presents watery swirls along the entirety of its length. It is straight, swelling towards the tip, and single-edged until its final quarter where a false edge has been added. A raised median ridge separates two fullers and runs the length of the blade.

The scabbard is a modern replacement.

A most similar khanda can be found for comparison in the Detroit Institute of Arts[1]. This too was previously in Dr Leo S. Figiel’s collection.


Ce superbe khanda possède une provenance notable, ayant auparavant appartenu à la célèbre collection d’armes et armure indiennes de feu le Dr Leo S. Figiel.

Un acier wootz de haut prix a été utilisé pour façonner la garde de ce khanda, dont les bordures sont ornées d’une damasquinure d’or de type koftgari, provoquant ainsi un séduisant contraste avec les sombres volutes évoluant à la surface du wootz. Les cercles, certains percés et d’autres seulement évidés, qui constituent la base des éléments décoratifs, sont tous soulignés de lignes, feuilles et petites fleurs d’or. L’or est plus présent sur la pointe du pommeau, dont le décor est cette fois organisé en épaisses rayures conduisant l’œil jusqu’au bouton final. De longues extensions de renfort permettent à la large lame de rester fermement attachée à la garde. Ces dernières ont été bleuies, tandis qu’au-dessus, une garniture de velours vert, protégeant la main des frottements, ajoute un peu de couleur et transparait à travers le décor ajouré de la branche de garde.

La lame polie, façonnée en acier Damas de corroyage (motifs réalisés par soudage de plusieurs types d’aciers), présente des motifs ondés tourbillonnants sur toute sa longueur. A un seul tranchant, droite, elle s’élargit cependant légèrement vers sa pointe, équipée d’un contre-tranchant. Une arrête centrale marquée, s’étirant sur toute la longueur de la lame, sépare les deux gouttières.

Le fourreau est un remplacement moderne.

On retrouve un khanda très similaire dans les collections de l’Institute of Arts de Detroit,[2] provenant également de la collection du Dr Leo S. Figiel.

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