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Parrot Stirrups

Place of Origin: TANJORE, SOUTH INDIA

Date: 18th Century

Reference: 212

Status: Sold

Full Description:

No doubt made for somebody of importance, the beaded border and the inclusion of dual parrots leave us in no doubt that this pair of bronze stirrups hails from South India, and most likely Tanjore. Elgood’s 2004 work Hindu Arms and Ritual[1] offers us two correlations with existing pieces: a pata sword in Chennai’s Government Museum with a hilt that takes the form of a similarly constructed parrot; and a sword hilt with beaded edges from the Raja of Tanjore collection. The parrot was also the vehicle of Kama the god of love and Elgood notes that the linkage between love and war is a theme common in Tamil poetry.

One stirrup is slightly skewed—probably caused by the rider consistently applying his weight to that particular stirrup in order to mount the horse.


Très certainement réalisée pour quelqu’un d’importance, cette paire d’étriers en bronze, de par son décor à bordure perlée et ses deux perroquets, provient sans aucun doute du sud de l’Inde, probablement de Tanjore. L’ouvrage de 2004 d’Elgood Hindu Arms and Ritual,[2] nous offre des parallèles avec deux autres pièces : une pata (épée) au Musée Gouvernemental de Chennai dont la garde présente un perroquet similaire, ainsi qu’une garde d’épée aux bords perlés provenant des collections du Raja de Tanjore. Le perroquet est aussi la monture de Kama, le dieu de l’amour, et Elgood mentionne que le lien entre amour et guerre est un thème récurrent en poésie tamil.

L’un des étriers est légèrement déformé, le cavalier s’étant probablement appuyé régulièrement sur celui-ci pour monter sur son cheval.


[1] R. Elgood, Hindu Arms and Ritual, Chicago University Press, 2005, p.98, fig 8.61 and p.99, fig 8.64.

[2] R. Elgood, Hindu Arms and Ritual, Chicago University Press, 2005, p.98, fig 8.61 and p.99, fig 8.64.