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Pinchangatti

Place of Origin: COORG, SOUTH WEST INDIA

Date: 19th Century

Reference: 199

Status: Available

Full Description:

This fine, silver-mounted pinchangatti is a high-quality example of the distinctive dagger traditionally used by the Coorg people of Karnataka. It has the broad single-edged blade, decorative elements and clipped point unique to this weapon-type—a type so closely linked to familial honour that examples are rarely surrendered to collectors. The original wooden scabbard retains not only its silver, banded locket and chape but also its suspension chain: richly wrought and complemented by red coral beads set into the cone-shaped terminal.

The silver hilt’s pommel takes the form of a parrot’s head with red ruby eyes—a style seldom seen and therefore very sought after. A similar example in gold can be found in the Royal Collection (currently on view until the 14th of October 2018 at the Queen’s Gallery in Buckingham Palace) and published in the highly recommended new book by Kajal Meghani, Splendours of the Subcontinent: a Prince’s Tour of India, 1875–6[1].



Ce beau pinchangatti à monture d’argent est un exemple de grande qualité d’un type de dague particulier utilisé traditionnellement par le peuple Coorg de Karnakata. Il possède une large lame à un seul tranchant, des éléments décoratifs et un contre-tranchant spécifiques à ce type d’arme — un type d’ailleurs tellement lié à l’honneur familial que de tels objets sont rarement transmis aux collectionneurs. Le fourreau d’origine en bois conserve non seulement sa large chappe et sa bouterolle, mais aussi sa chaîne de suspension, le tout d’argent. Cette chaîne richement ouvragée est complétée par des perles de corail ornant son extrémité conique.

Le pommeau d’argent prend la forme d’une tête de perroquet aux yeux incrustés de rubis rouges — un style rarement observé et donc très recherché. Un exemple similaire en or se trouve dans les Collections Royales anglaises (actuellement exposé jusqu’au 14 octobre 2018 à la Queen’s Gallery à Buckingham Palace) et est publié dans le très recommandé nouvel ouvrage de Kajal Meghani, Splendours of the Subcontinent : a Prince’s Tour of India, 1875–6[2].

 

[1] K. Meghani, Splendours of the Subcontinent: a Prince’s Tour of India, 1875–6, Royal Collection Trust, 2017, pp.128–129.

[2] K. Meghani, Splendours of the Subcontinent: a Prince’s Tour of India, 1875–6, Royal Collection Trust, 2017, pp.128–129.