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Scissor Katar

Place of Origin: Punjab, India

Date: 19th Century

Reference: 196

Status: Sold

Full Description:

Katars are already interesting weapons but some, like this scissor (or kenchi) katar, hold a surprise: squeezing the bars that form the grip causes the single blade to instantly split into two and reveal a centrally placed third. Such a mechanism suggests that this katar was an expensive and high status product, not just for the owner but also for the weaponsmith that made it. Further evidence of this is the high quality gold koftgari that decorates the dagger in densely intricate patterns—the natural motifs complementing the geometric designs just as the curves in the construction complement the angular elements.

This koftgari is comparable to work that came from Sialkot (now in northern Pakistan), such as can be seen in a cigar holder that was purchased at the 1867 Universal Exhibition held in Paris[1] and now resides in the Victoria and Albert Museum. However, Thomas Holbein Hendley’s 1892 book[2] shows a tulwar hilt with symmetrical flower heads, crossed in the middle—much like the flowers on one of the side bars of this katar. This hilt is said to be from Kotri which is now in southern Pakistan. Interestingly, the decoration on this katar is not the same on both sides—the maker has obviously taken the opportunity to further display his skill by using many different floral arrangements and patterns.

It is for these reasons that this example is far superior to most that are known to us.

More examples of this scarce weapon-type can be found in Arms & Armour at the Jaipur Court by Robert Elgood[3] and in Splendours of the Subcontinent: A Prince’s Tour of India 1875­–6 by Kajal Meghani[4] (items of which are currently on show in the Queen’s Gallery, Buckingham Palace).



Les katars sont en soit des armes fort intéressantes, mais certains, comme ce katar à ciseaux (ou kenchi), réservent une surprise : en pressant les barres parallèles formant la poignée la lame centrale s’ouvre en deux, révélant une troisième placée en son centre. Un tel mécanisme suggère que ce katar était un objet important et de grand prix, non seulement pour son propriétaire mais aussi pour le forgeron à l’origine de sa fabrication. Un autre indice de ce statut est la grande qualité de la damasquinure d’or de type koftgari, décorant la dague de délicats motifs entrelacés — les ornements végétaux complétant les motifs géométriques tout comme les courbes de l’objet en contrebalancent les éléments angulaires.

Ce travail de koftgari est comparable à celui venant de Sialkot (au nord du Pakistan actuel), comme il est visible sur un fume-cigare acquit en 1867 à l’Exposition Universelle de Paris[1] et à présent conservé au Victoria and Albert Museum. Cependant Thomas Holbein, dans son livre de 1892, [2] présente également une garde de tulwar décorée de fleurs symétriques, s’entrelaçant au centre, un motif très similaire à celui présent sur l’une des barrettes latérales de ce katar. Cette garde est dite provenir de Kotri, de nos jours au sud du Pakistan. Il est aussi intéressant de noter que la décoration de ce katar n’est pas identique sur ses deux côtés — l’artiste ayant visiblement saisi l’opportunité de démontrer ses capacités en utilisant différent motifs et arrangements floraux.

C’est pour ces raisons que nous estimons cet exemplaire très supérieur à la plupart de ceux qui nous sont connus.

On peut trouver d’autres exemples de ce type d’arme peu répandu dans Arms & Armour at the Jaipur Court par Robert Elgood[3] ainsi que dans Splendours of the Subcontinent : A Prince’s Tour of India 1875­–6 par Kajal Meghani[4] (objets en ce moment présentés à la Queen’s Gallery à Buckingham Palace).

 

[2] T. H. Hendley, Damascening on Steel or Iron as Practised in India, W. Griggs & Sons, 1892, plate 3.

[3] R. Elgood, Arms & Armour at the Jaipur Court: The Royal Collection, Niyogi Books, 2015.

[4] K. Meghani, Splendours of the Subcontinent: a Prince’s Tour of India, 1875–6, Royal Collection Trust, 2017.